میرعماد حسنی قزوینی؛ استاد برجسته خوشنویسی ایرانی
میرعماد حسنی قزوینی (۱۵۵۴–۱۶۱۵ میلادی / ۹۶۱–۱۰۲۴ ه.ق) از برجستهترین خوشنویسان تاریخ ایران و استاد بیبدیل خط نستعلیق بود. به دلیل مهارت و شهرت فراوانش، خط او به نام «خط میر» معروف شد و به عنوان سرآمد هنر خوشنویسی ایرانی شناخته میشود. آثار وی در موزهها و مجموعههای خصوصی ایران و جهان نگهداری میشوند وی خود را از سادات حسنی میدانست، به همین دلیل اغلب با امضای «میرعماد الحسنی» آثارش را رقم میزد. گاهی نیز با نام «میرداماد» خطاب میشد.
زندگی و تحصیلات
میرعماد در سال ۹۶۱ هجری قمری در قزوین متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی خود را در این شهر گذراند و برای تکمیل هنر خود به تبریز سفر کرد. طبق نوشتههای تاریخی، او از سن ۸ سالگی آموزش خط را آغاز نمود و در ابتدا زیر نظر استادانی چون عیسی رنگکار و مالک دیلمی تعلیم دید. سپس برای ادامه هنر خود نزد ملا محمدحسین تبریزی رفت و پس از ارائه نمونهای از خطش، از استاد تأیید شد و از شاگردی او بینیاز گشت.
میرعماد همچنین از آثار استادان بزرگ دیگر همچون باباشاه اصفهانی و سلطانعلی مشهدی بهره برد و سرانجام به برترین خوشنویس زمان خود تبدیل شد.
سفرها و اقامتها
میرعماد در طول زندگی خود سفرهای متعددی به عثمانی، حجاز، حلب، دمشق و احتمالاً مکه داشته و در داخل ایران به شهرهای اصفهان، قزوین، سمنان، دامغان، طبرستان و خراسان مسافرت کرده است. وی حدود شانزده سال در اصفهان اقامت داشته و در آنجا به آموزش شاگردان بسیاری پرداخت و آثار فراوانی خلق نمود.
خدمات به دربار شاه عباس
او در سال ۱۰۰۸ ه.ق به اصفهان رفت و برای شاه عباس نامهای به نستعلیق نوشت. شاه از هنر او بسیار خوشنود شد و او را به دربار فراخواند. میرعماد در این دوران با فضایل اخلاقی خود مورد احترام شاه قرار گرفت، اما حسادت برخی، به خصوص علیرضا عباسی، و اختلافات مذهبی (او سنیمذهب بود) باعث شد محبوبیت او نزد شاه کاهش یابد و نهایتاً زمینه قتل او فراهم شود.
قتل میرعماد
او در آخرین شب ماه رجب ۱۰۲۴ ه.ق در اصفهان به دست اراذل و اوباش به تحریک مقصودبیک قزوینی و به گفته برخی به فرمان شاه عباس به قتل رسید. جسد وی برای چند روز بدون خاکسپاری باقی ماند تا اینکه شاگرد او میرزا ابوتراب او را در مسجد مقصودبیک به خاک سپرد. مرگ میرعماد موجب تأسف و تأثر جامعه هنری ایران و حتی دربار هند و عثمانی شد.
ارزش و ویژگیهای هنری
ایشان پایههای خط نستعلیق را مستحکم نمود و با پالایش و تنظیم نسبتهای حروف، به اوج زیبایی و استواری رسید. ویژگیهای خط او عبارتاند از:
-
رعایت دقیق نسبت طلایی در حروف و کلمات
-
توجه به فاصله خطوط و ترکیببندی چلیپا
-
تحول در قواعد سنتی نستعلیق و ارتقاء هنر سیاهمشق
-
آموزش صدها شاگرد برجسته که بعدها خود هنرمندان نامآوری شدند
خط میرعماد تأثیر عظیمی بر خوشنویسان ایران، عثمانی و هند داشت و الگویی برای نسلهای بعد شد.
شاگردان برجسته
وی شاگردان بسیاری تربیت کرد که برخی از آنها عبارتاند از:
-
نورالدین محمد لاهیجی (نورا)
-
عبدالرشید دیلمی (رشیدا)
-
میرابراهیم و گوهرشاد (فرزند و دختر میرعماد)
-
ابوتراب اصفهانی (ترابا)
-
عبدالجبار اصفهانی
-
محمدصالح خاتونآبادی
-
و دیگر خوشنویسان شاخص آن زمان
آثار میرعماد
آثار وی شامل مرقعات و قطعات متفرقه است که در موزههای ایران و جهان نگهداری میشوند. برخی از مهمترین آثار او عبارتاند از:
-
تحفه الاحرار جامی – کاخ گلستان
-
گلشن راز شبستری – کاخ گلستان
-
دیوان حافظ، گلستان سعدی، بوستان سعدی – کاخ گلستان و کتابخانه مجلس
-
مرقع میرعماد – کاخ گلستان، کتابخانه ملی پاریس، دانشگاه استانبول
-
تحفه الملوک، الاسما الحسنی، سبحه الابرار جامی – کتابخانه رامپور هند
القاب و نسب
وی از سادات سیفی حسنی قزوین بود و لقبهای مختلفی داشته است، از جمله:
عماد، میرعماد، میرعماد حسنی، عمادالملک قزوینی، عمادالحسنی قزوینی.
پدرش میرشریف و جد او حسن علی سیفی از شخصیتهای برجسته دوره صفوی بودند.
ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی
میرعماد مردی آزاده، بلند نظر و هنردوست بود و هنر را برای هنر میخواست. ارتباط او با شاگردانش فراتر از استاد و شاگردی بود و برخی به او جنبه ظهور کرامات نسبت دادهاند. او سختکوش و با طبع حساس بود و در طول زندگی خود با فروتنی و اخلاق کریمه مورد احترام همگان بود.
جمعبندی
میرعماد حسنی قزوینی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای هند و عثمانی نیز از احترام و شهرت بینظیری برخوردار بود. وی پایهگذار شکوه و عظمت نستعلیق ایرانی شد و تا امروز الهامبخش خوشنویسان جهان است. مزار او در اصفهان، مسجد ظلمات قرار دارد و آثارش همچنان زینتبخش موزهها و کلکسیونهای هنری است. میرعماد با آموزش شاگردان برجسته و پالایش خط نستعلیق، هنری جاودانه برای ایران و فرهنگ اسلامی به یادگار گذاشت.